Headerbilde: Pakningsdesign fra Lyngnes Gård

Hvordan vinne kundens oppmerksomhet i butikkhylla?

Kampen om oppmerksomhet i butikkhylla kan være overveldende for mange produsenter. Kjente merkevarer kjemper mot hverandre, mens nye produkter kjemper om noen få centimeter med hylleplass. Hva skal til for å vinne kundens oppmerksomhet i butikkhylla?

Kartlegg konkurrenter

Produktene dine vil sannsynligvis stå i nærheten av dine konkurrenter i butikkhylla. Skal du stå ut, bør du kartlegge hvordan dine konkurrenters produkter ser ut og hva de kommuniserer. Tenk på hvordan du kan skille deg ut ved å bruke en annen type emballasje, eller hvilke valg av farger, former, bilder, navn og budskap du har på designet. Ikke kopier dine konkurrenter, du vil sjelden lykkes i å bli bedre enn originalen. Tenk nytt – tenk annerledes!

Bilde lånt fra Mindsparkle Mag

Kommunikasjon

Hva ønsker du å formidle til dine kunder på emballasjen? Hvilke egenskaper har ditt produkt som dine konkurrenter ikke har? Hvorfor skal kundene velge akkurat ditt produkt? Har produktet en unik smak, historie, egenskap, ingrediens, opprinnelse eller utseende? Velg dine ord med omhu – husk at kunden bruker i gjennomsnitt ca. syv sekunder på å ta sitt standpunkt til om de liker et produkt eller ikke.

Farger

Fargevalg er et svært viktig visuelt element på et pakningsdesign. Hvis din største konkurrent kjører helsvart og klassisk design for å virke eksklusiv og dyr – vurder muligheten til å gå i en annen retning. Fargerikt kan også vise eksklusivitet. Det er faktisk bevist at bruk av kontrastfarger i et design, kan ha en stor effekt på synlighet i en butikkhylle. Fargene du velger skal også reflektere selve produktet inne i emballasjen, og da tenker vi på smaken, fargen eller opphavet til produktet. Essensen, eller opplevelsen, av produktet kan ofte være et godt utgangspunkt for en god fargepalett.

Pakningsdesign for Ystepikene

Bilde lånt fra Mindsparkle Mag

Riktig design

Hvordan skal designet utvikles, og hvilke verdier skal det formidle? Luksuriøst og klassisk, eller fargerikt og lekent? Abstrakt og kunstnerisk, eller konkret og historisk? Kanskje harmonisk med innslag av elementer fra naturen, eller kaotisk støyende fra de mer urbane strøk? Et design kan – ved hjelp av former, farger og skrift, gi et inntrykk av et produkt iløpet av par sekunder. Noen ganger brukes illustrasjoner, andre ganger bilder, eller kanskje kun skrift i designet? Igjen, se på dine konkurrenter, og velg det som passer ditt produkt. En grafisk designer er trent på å løse slike oppdrag, så gjerne søk hjelp hos en profesjonell aktør. Design er uansett et sterkt virkemiddel for at produktet ditt skal stå ut i butikkhylla på riktig måte, og samtidig kunne formidle en historie og produktets egenskaper.

Flater og størrelser

Du skal unngå bruk av unødvendig emballasje der det er mulig. Når det er sagt, er det likevel viktig at f.eks. en etikett eller flaten til designet på et produkt ikke blir for liten. Nyttig og lovpålagt informasjon må få god plass, samt at kunden må få mulighet til å oppfatte og kjenne igjen merkevaren gjennom designet på emballasjen. Der hvor det er viktig at selve produktet er synlig i emballasjen, må vi likevel sette av ca 60 % plassen til design.

Viktig materialvalg

Hvis dine konkurrenter bruker klart glass på sine flasker, velg matt eller farget glass. Velg et matt papir med struktur på esken når dine konkurrenter har gått for glatt og glossy. Prøv å skille deg ut ved å la materialvalget være et viktig punkt, når du skal velge ny emballasje. Noen strekker seg langt for å skape oppmerksomhet rundt sitt produkt, og utvikler en helt ny emballasjeløsning som er helt unikt for dette produktet. Dette er ofte kostbart, og er vanligst blant større merkevarer.

Valg av materiale på emballasjen kan også ha stor betydning for miljøet. Velg materialer som kan gjenvinnes i størst mulig grad. Sjekk ut flere leverandører og se hva de kan tilby av miljøvennlige løsninger. Riktig emballering kan redusere matsvinn og vil dermed ha en positiv miljøeffekt. I tillegg kan riktig emballasje være en stor suksessfaktor, så la ditt valg av type emballasje bli et viktig valg med tanke på synlighet.

Bilde lånt fra Mindsparkle Mag

Annet markedsmateriell

Utover et pakningsdesign, så kan ditt produkt få drahjelp ved bruk av plakater, vippetasser eller en folder. Disse flatene kan brukes til historiefortelling, konkurranser eller til å formidle mer informasjon rundt produktets egenskaper. Ved bruk av QR-koder, eller mer moderne løsninger som Smart Labels, kan du trekke kundene nærmere produktet og merkevaren. Skanems Smart Labels er rimelige og lesbare via smarttelefon teknologi, og leder til et digitalt univers som beriker kundereisen. Hvis du får tilbud om å lage en sjokkselger til ditt produkt, kan dette i noen tilfeller anbefales. Du får flere flater å spille på, og ditt produkt vil ha et større fokus hos kunden.

Skap noe unikt

Vi blir bombardert med inntrykk hver eneste dag, så sørg for at ditt produkt skiller seg ut i mengden. Skap noe unikt – noe kunden vil reagere på, huske og like. Vær modig – våg å tenke annerledes og tro på at det vil gi resultater. Ingen liker det kjedelige – vi trenger alle å bli inspirert.

Det er altså flere elementer å tenke på når en skal utvikle et pakningsdesign, og for oss i PlayDesign Studio, er det nettopp slike prosjekter vi brenner for. Spør oss gjerne om råd eller hjelp – vi heier nemlig på unike pakningsdesign.

Kartlegg konkurrenter

Produktene dine vil sannsynligvis stå i nærheten av dine konkurrenter i butikkhylla. Skal du stå ut, bør du kartlegge hvordan dine konkurrenters produkter ser ut og hva de kommuniserer. Tenk på hvordan du kan skille deg ut ved å bruke en annen type emballasje, eller hvilke valg av farger, former, bilder, navn og budskap du har på designet. Ikke kopier dine konkurrenter, du vil sjelden lykkes i å bli bedre enn originalen. Tenk nytt – tenk annerledes!

Bilde lånt fra Mindsparkle Mag

Kommunikasjon

Hva ønsker du å formidle til dine kunder på emballasjen? Hvilke egenskaper har ditt produkt som dine konkurrenter ikke har? Hvorfor skal kundene velge akkurat ditt produkt? Har produktet en unik smak, historie, egenskap, ingrediens, opprinnelse eller utseende? Velg dine ord med omhu – husk at kunden bruker i gjennomsnitt ca. syv sekunder på å ta sitt standpunkt til om de liker et produkt eller ikke.

Farger

Fargevalg er et svært viktig visuelt element på et pakningsdesign. Hvis din største konkurrent kjører helsvart og klassisk design for å virke eksklusiv og dyr – vurder muligheten til å gå i en annen retning. Fargerikt kan også vise eksklusivitet. Det er faktisk bevist at bruk av kontrastfarger i et design, kan ha en stor effekt på synlighet i en butikkhylle. Fargene du velger skal også reflektere selve produktet inne i emballasjen, og da tenker vi på smaken, fargen eller opphavet til produktet. Essensen, eller opplevelsen, av produktet kan ofte være et godt utgangspunkt for en god fargepalett.

Pakningsdesign for Ystepikene

Bilde lånt fra Mindsparkle Mag

Riktig design

Hvordan skal designet utvikles, og hvilke verdier skal det formidle? Luksuriøst og klassisk, eller fargerikt og lekent? Abstrakt og kunstnerisk, eller konkret og historisk? Kanskje harmonisk med innslag av elementer fra naturen, eller kaotisk støyende fra de mer urbane strøk? Et design kan – ved hjelp av former, farger og skrift, gi et inntrykk av et produkt iløpet av par sekunder. Noen ganger brukes illustrasjoner, andre ganger bilder, eller kanskje kun skrift i designet? Igjen, se på dine konkurrenter, og velg det som passer ditt produkt. En grafisk designer er trent på å løse slike oppdrag, så gjerne søk hjelp hos en profesjonell aktør. Design er uansett et sterkt virkemiddel for at produktet ditt skal stå ut i butikkhylla på riktig måte, og samtidig kunne formidle en historie og produktets egenskaper.

Flater og størrelser

Du skal unngå bruk av unødvendig emballasje der det er mulig. Når det er sagt, er det likevel viktig at f.eks. en etikett eller flaten til designet på et produkt ikke blir for liten. Nyttig og lovpålagt informasjon må få god plass, samt at kunden må få mulighet til å oppfatte og kjenne igjen merkevaren gjennom designet på emballasjen. Der hvor det er viktig at selve produktet er synlig i emballasjen, må vi likevel sette av ca 60 % plassen til design.

Viktig materialvalg

Hvis dine konkurrenter bruker klart glass på sine flasker, velg matt eller farget glass. Velg et matt papir med struktur på esken når dine konkurrenter har gått for glatt og glossy. Prøv å skille deg ut ved å la materialvalget være et viktig punkt, når du skal velge ny emballasje. Noen strekker seg langt for å skape oppmerksomhet rundt sitt produkt, og utvikler en helt ny emballasjeløsning som er helt unikt for dette produktet. Dette er ofte kostbart, og er vanligst blant større merkevarer.

Valg av materiale på emballasjen kan også ha stor betydning for miljøet. Velg materialer som kan gjenvinnes i størst mulig grad. Sjekk ut flere leverandører og se hva de kan tilby av miljøvennlige løsninger. Riktig emballering kan redusere matsvinn og vil dermed ha en positiv miljøeffekt. I tillegg kan riktig emballasje være en stor suksessfaktor, så la ditt valg av type emballasje bli et viktig valg med tanke på synlighet.

Bilde lånt fra Mindsparkle Mag

Annet markedsmateriell

Utover et pakningsdesign, så kan ditt produkt få drahjelp ved bruk av plakater, vippetasser eller en folder. Disse flatene kan brukes til historiefortelling, konkurranser eller til å formidle mer informasjon rundt produktets egenskaper. Ved bruk av QR-koder, eller mer moderne løsninger som Smart Labels, kan du trekke kundene nærmere produktet og merkevaren. Skanems Smart Labels er rimelige og lesbare via smarttelefon teknologi, og leder til et digitalt univers som beriker kundereisen. Hvis du får tilbud om å lage en sjokkselger til ditt produkt, kan dette i noen tilfeller anbefales. Du får flere flater å spille på, og ditt produkt vil ha et større fokus hos kunden.

Skap noe unikt

Vi blir bombardert med inntrykk hver eneste dag, så sørg for at ditt produkt skiller seg ut i mengden. Skap noe unikt – noe kunden vil reagere på, huske og like. Vær modig – våg å tenke annerledes og tro på at det vil gi resultater. Ingen liker det kjedelige – vi trenger alle å bli inspirert.

Lyst til å lese mer om emosjonelt design innen pakningsdesign?

Les vår artikkel om hvordan få kunder til å velge ditt produkt.
Les vår artikkel om effektiv og riktig emballasje.

Vi anbefaler også Nofima sin artikkel om mindre matsvinn med emballasje.

En liten ordbok

Emballasje: Materialet som beskytter produktet. F.eks. en eske eller en flaske.
Pakningsdesign: Designet på emballasjen. F.eks. design på eske eller etikett.

Innlegg skrevet av:

PLAYDESIGN STUDIO