Ystepikene

Visuell identitet – Nettside – Emballasje

Kunde: Ystepikene
Design: PlayDesign Studio
Foto: PlayDesign Studio, Ystepikene

Det åpne ysteriet

Ystepikene, drevet av Siri Rasmussen Lea og hennes to døtre, Gøril Ævestad og Ingfrid Viland, er et ysteri som holder til på Varhaug. Familiegarden, hvor de driver med melk, kjøtt, rugeegg og litt potet, har vært i familiens eie i over 100 år, og i 2019 startet de eget ysteri og gardsutsalg.

PlayDesign står bak den visuelle identiteten samt emballasjedesign på de ulike produktene. Ved bruk av illustrasjoner, som tydelig skiller produktene fra hverandre. Gjennom et uformelt språk og nøytrale farger, kommer budskapet godt frem og skaper et uttrykk som folk kjenner igjen i butikkhyllene. Vi ble inspirert av himmelen, landskapet og horisonten ved gården på Varhaug, og dette ble tydelig representert i det visuelle uttrykket.

Gjennom PlayProsessen jobbet vi tett sammen med kunden for å utvikle en sterk og gjennomført identitet. I fase 1 og 2 av prosjektet, dykket vi dypt inn i hvem bedriften skulle være i markedet samt målene og visjonene deres. I etterkant satt kunden igjen med det som skulle være grunnmuren til det visuelle – et infomativt og tydelig identitetskart som tydelig forklarer merkevarens identitet.

PlayDesign Studio har utviklet en visuell identitet, emballasjedesign og nettside.


Under en storslått himmel og ved grønne marker på Jæren, driver Ystepikene sitt eget ysteri på Varhaug. Her skapes det knallgode oster produsert på ærlige råvarer fra fornøyde kyr. I ysteriet produseres det kjente og kjære oster, men også noen egne smaker for de mer eventyrlystne.


Ystepikenes sortement består i dag av en rekke oster for enhver smak. Du finner de kjente og kjære smakene, samt flere eksperimentelle smaker for de litt mer eventyrlystne. Utvalget består i dag av:

Alle de knallgode ostene er ystet på egenprodusert melk, så mer kortreist ost skal du lete lenge etter! Dessuten er Ystepikene opptatt av hva kuene spiser, og sørger for at de er glade og fornøyde. Dette hjelper til med å gi melka den optimale smaken som igjen kan påvirke smaksopplevelsen man får av osten på en positiv måte. Og fornøyde kyr gir jo den beste osten!

NETTSIDE

Etter å ha etablert en tydelig identitet og emballasje som stod i stil, var neste fase i prosjektet å utvikle Ystepikenes nettside. Målet for nettsiden var å fremme produktene, informere besøkende om Ystepikene og ikke minst historiefortellingen. Nettsiden skulle være enkel å navigere i, og skulle reflektere merkevaren både visuelt og kommunikativt.

Det visuelle uttrykket til Ystepikene la føringer til nettsidens utseende, og den balanserer godt mellom informasjon og inspirasjon til brukeren. I tillegg linker nettsiden til Ordr, hvor kunden får hele oversikten over Ystepikenes produkter.

Ysteriet og gardsutsalget på Varhaug stod klart i november 2019, og siden den gang har Ystepikene vokst i rekordfart. Ved hjelp av et team på ti, har de blitt en kjent og kjær merkevare i lokalsamfunnet og regionen. Gjennom samarbeid med både Norgesgruppen og Coop, er ostene nå tilgjengelig hos en rekke dagligvareforretninger i hele Norge. Vi er stolte over samarbeidet med Ystepikene, og det gleder oss langt inn i hjerterota å se dem lykkes!