8 gode tips for å forbedre bruker-opplevelsen på nettsiden din

8 gode tips for å forbedre brukeropplevelsen på nettsiden din

Brukeropplevelse har blitt en av de viktigste nøkkelpunktene for å få en vellykket nettside. Hver gang vi besøker en nettside, begynner vi å vurdere nettsidens brukervennlighet, effektivitet og tilgjengelighet. Jo bedre disse tre egenskapene er, jo mer sannsynlighet er det for at vi vil forbli på nettsiden og engasjere oss med innholdet.

For å hjelpe deg med å optimalisere disse egenskapene, har vi satt sammen en liste på 8 tips, som du kan bruke for å forbedre brukeropplevelsen på din nettside.

1. Fokuser på brukervennlighet før design

Du kan ha en rekke spennende designfunksjoner, kule interaktive elementer og moduler som tilpasser det dine brukere ser på nettsiden din. Men hvis brukerene på nettsiden ikke kan foreta et kjøp, eller fylle ut et kontaktskjema, hva vil da være nytten med alle disse funksjonene?

Den beste måten for å levere god og brukervennlig design, er først å fokusere på de viktige og grunnleggende funksjonene for at nettsiden skal fungere. Dette gjør du i samhold med et designgrunnlag som layout og fargepalett.

Når nettsiden din er enkel å bruke og fungerer som den skal, kan du begynne å legge til disse «kule» design elementene.

2. Optimalisering av hastigheten på nettsiden din

En av de mest frustrerende opplevelsene for brukerene på nettet, er å vente på en nettside som bruker lang tid på å laste inn. Å ha en lang innlastingstid, vil være en forstyrrende opplevelse for brukeren, og kan ofte lede til frustrasjon. Brukeren vil ikke vente for lenge på en side som bruker lang tid på å laste inn, og går derfor videre til en annen nettside.

For å forbedre hastigheten på nettsiden din, er det viktig at mediefilene ikke er for store. Store filstørrelser på bilder og video, er en av hovedårsakene til nedsatt hastighet. Ved å bruke et redigeringsverktøy, som f.eks. Photoshop, kan dette bidra til å redusere kvalitet til noe som fortsatt ser bra ut på nettsiden, men som ikke øker innlastningstiden.

Det vil komme et eget innlegg om bildeoptimalisering for web.

3. Sørg for at nettsiden er responsiv på alle enheter

En responsiv og mobilvennlig nettside er den mest verdifulle måten å forbedre brukervennligheten og brukeropplevelsen på.

I dag bruker mesteparten en smarttelefon, eller et nettbrett, hvor de kan utføre sine hverdagslige oppgaver. I dag kommer rundt halvparten av nettsøk fra mobile enheter. Det er derfor viktig at designet på din nettside er funksjonelt og tilpasset etter hvilken skjermstørrelse på enheten innholdet skal vises på.

En responsiv nettside er faktisk så viktig, at Google «straffer» nettsider som ikke er mobilvennlige nok. Dette er noe som kan påvirke synligheten din i søkeresultatene, og påvirke den generelle brukeropplevelsen på nettsiden din.

4. Ha en konsistent layout og design

For å skape en god brukeropplevelse på nettsiden din, er det viktig at både layout og design er konsistent. Ved å opprettholde samme font, farger og andre designelementer gjennom hele nettsiden din, vil dette hjelpe med å forsterke brukeropplevelsen og skape en visuell helhet.

Inkonsekvent layout og drastiske designendringer fra en side til en annen, kan forvirre brukerne dine. For å optimalisere brukeropplevelsen, når de navigerer gjennom nettsiden din, er det viktig at de vet at de fortsatt er på nettsiden din. Dette skjer ved gjenkjennelighet.

5. Fremhev lenker på nettsiden din

Lenker brukes for det meste til å veilede brukeren til andre sider, eller nettsider som kan ha mer informasjon knyttet til innholdet. Det er derfor viktig at disse lenkene er tydelige og synlige for brukeren.

Sørg for at lenken lett kan identifiseres visuelt. Dette kan gjøres ved f.eks. understreket tekst og bruke ulik farge på lenketeksten. Dette vekker oppmerksomheten til brukeren, og gjør det tydelig at dette er en lenke som kan klikkes inn på.

Ikke skriv: For å sjekke ut vår nettside klikk her

Skriv heller: Sjekk ut vår nettside her

6. Bruk «white space»

«White space» er ikke alltid bortkastet plass. Når det kommer til webdesign, er det en praksis å gi innholdet ditt et lite pusterom. Dette kan være med til å skape en god brukeropplevelse. 

Her er det viktig at du lar elementer som tekst, bilder og grafikk ha pusterom når de settes sammen i en layout. Dette vil tillate brukeren å fokusere oppmerksomheten på de viktigste tingene på nettsiden din, og gjøre det lettere for dem å innhente informasjon.

Det er det visuelle på nettsiden din som holder brukerne engasjert i innholdet. Hvis du velger å legge inn mange elementer som tekst, bilder og grafikk uten å bruke white space, vil det være med å ødelegge brukeropplevelsen på nettsiden din. 

7. Ha en tydelig og klar navigasjon på nettsiden din

Navigasjon er en av de viktigste elementene når det kommer til brukeropplevelsen på en nettside. Brukere er avhengig av å ha en oversiktlig navigasjonsstruktur, for å finne frem til relevant innhold og informasjon. Dette kan være alt fra toppnavigasjonen, eller navigering i kjøpsprosessen for en nettbutikk.

Dårlig navigasjonsstruktur vil resultere i færre brukerinteraksjoner på nettsiden din. Du kan ha en veldig fin visuell nettside, men hvis det er vanskelig for brukerne dine å finne frem til den informasjonen de er ute etter, vil produktene på nettsiden din ikke selge.

For å lage brukervennlige navigasjonsstrukturer er det lurt å sette opp et hierarki. Dette gjør du ved å kombinere designmønster som inneholder linker, knapper og andre grafiske elementer som kan klikkes på.

Disse designmønstrene vil være med å gjøre det enklere for brukerne til å gå fra relevant innhold til den faktiske informasjonen de leter etter.

8. Ha klare call-to-action knapper (CTA)

Kort fortalt er call-to-action (CTA) en knapp brukerne dine kan klikke på for å utføre en bestemt handling. Brukerne dine er allerede vant til å følge visuelle hint for å finne ut hvilket innhold som er viktigst.

Brukere forventer at det skal være tydelig markert hvor de bør trykke for å komme seg videre på en nettside. Det er derfor viktig at knappene er tydelig merket med et handlingsord som gjør det lettere å kunne navigere seg videre som også øker brukeropplevelsen.

Bruk av forskjellige farger på knappene basert på handlingene, vekker også interessen hos brukerne. Farge hjelper til å påvirke brukerens følelser og humør, og får dem til å ta en handling i henhold til betydning og følelsen knyttet til fargen på knappen.

Eksempler på hvordan teksten på en call-to-action kan se ut:

  • Kjøp nå
  • Kontakt
  • Registrer deg
  • Start din gratis prøveperiode

Trenger du en nettside eller en oppgradering?

Ta kontakt og les mer om våre nettjenester her

Les også mer om vårt produkt PlayBasic – en nettløsning som passer godt for gründere og små etablerte bedrifter.

Innlegg skrevet av:

Christopher Nguyen
Digital Designer

Send meg en e-post