Kan en bedrift ha en personlighet?

Kan en bedrift ha en personlighet?

Alle bedrifter blir vurdert ut i fra noen utvalgte faktorer: Det de gjør, det de sier, hvordan de ser ut og hva andre sier om dem. Derfor bør man ha et bevisst forhold til dette, da det til sammen utgjør bedriftens identitet. Man kan riktignok ikke styre hva andre sier, men man kan definitivt være med å påvirke det.

Hvem er du?

Du kan presentere bedriften din ved hjelp av mange fakta: Type bedrift, antall ansatte, årlig vekst, historikk osv. Har bedriften din i tillegg lang fartstid, kan det være mye å fortelle – om man skal ta med alt. Ingen fakta er nødvendigvis ubetydelige, men noen er mer relevante enn andre. Ikke bli for navlebeskuende, det er ikke nødvendigvis det som er viktigst for deg som skaper mest engasjement blant ditt publikum.

Likhetstrekk

En bedrifts identitet kan ikke sammenlignes med personligheten til et enkelt menneske. Men det er mange likhetstrekk mellom mennesker og bedrifter, personlighet og identitet. Dette kan man dra nytte av når man skal finne bedriftens identitet, og spesielt med tanke på at det er mennesker og ikke bedrifter man faktisk kommuniserer til.

Førsteinntrykk

Det sies at hjernen vår danner et førsteinntrykk på bare 2 sekunder. Det tar riktignok litt lengre tid å danne seg et bilde av hvordan noen er, men det er fortsatt snakk om minutter.

På grunn av dette kan man si at hvordan man blir oppfattet, i stor grad, baserer seg på visuelle faktorer. Den grafiske profilen til en bedrift kan sammenlignes med hvordan man går kledd, hvilken frisyre man har og generelt hvordan man fremstår.

Bygge relasjon

Om man består det første hinderet, førsteinntrykket, er neste steg å bygge en relasjon. Hvordan går du frem for å skape en relasjon på det menneskelige plan? Hvilke forskjeller tror du finnes mellom det vi kaller menneskelig kontakt og kommunikasjon fra en bedrift til forbrukere?

Hvis du ser for deg bedriften din som et menneske, hvilke egenskaper ville du da ha tilegnet den? Og ville du gått frem på en annen måte når du skulle presentere bedriften din? Jeg tror svaret er ja.

Bedriftens personlighet

Om du var Nora ville jeg sagt at du var en grundig, voksen dame, med kjærlighet til håndverk og skikkelig mat. Om du var Airbnb ville jeg si du var ung, urban og glad i å oppleve nye ting. Og var du TikTok ville jeg si du var en uredd trendsetter.

Foto: Kvinne som poserer mot en vegg med graffiti.

Hvilken identitet og hvilke egenskaper bedriften din innehar, er det de ansatte i bedriften som best kan svaret på. Men at bedriften har en personlighet er det ingen tvil om. Å sette ord på hvem du er, og å klare å være tydelig på hvem du er når noen spør, er ikke alltid like lett. Om du synes det er vanskelig kan det være til god hjelp at noen andre ser deg utenfra.

Foto: Utsnitt av person med dongerijakke.

Hvilken bedrift ville du sagt at dette var?

Ikke vær redd for å gjenta deg selv

Når du har funnet ut hvilken personlighet (identitet) bedriften din har, enten på egen hånd eller med hjelp fra andre, kan det være greit å huske følgende: Det du forteller er noe du selv føler eierskap og har en relasjon til, det er derfor du enkelt husker dette. Men det betyr ikke at andre oppfatter det like enkelt. Gjenta budskapet ditt – fortell det samme om og om igjen. Det er bare du selv som blir lei, og skulle noen komme i skade for å høre det samme to ganger, vil det bare øke troverdigheten din.

Håper dette har gitt deg litt hjelp på veien mot å finne din personlighet og skape en tydelig identitet.

Lykke til!

Oda Opheim Vinge
Grafisk designer