Norganic

Visuell identitet

Kunde: Norganic
Design: PlayDesign Studio

Norges ledende økologiske grossist

Norganic beskriver seg selv som:
Vi er en engasjert og imøtekommende grossist som leverer økologiske produkter til bedrifter og institusjoner over hele landet. Alle våre produkter er sertifisert og av høy kvalitet. Hos oss får du riktig pris, rask levering og en hyggelig handel (Tekst er hentet fra pitch som ble definert i fase 2).

Oppdraget & utfordringen

Oppdraget og utfordringen gikk ut på å revitalisere, definere og differensiere de to merkevarene Norganic og Økoland. Merkevarene var nokså like i uttrykket, og det var få retningslinjer for utvikling av materiell – noe som gav et litt tilfeldig uttrykk. For å kvalitetssikre arbeidet og det endelige resultatet benyttet vi vår 3-stegs prosess PlayProsessen som gir oss innsikt og kunnskap til arbeidet med identitet, kommunikasjon og design.

PlayProsessen med merkevarene Norganic og Økoland gikk parallelt, men med vidt forskjellige resultat på det visuelle, kommunikative og strategiske. Vi viser derfor sluttresultatet for de to merkevarene separat, og vil på denne siden vise resultatet for Norganic. Klikk her for å se resultatet for Økoland.

Brand-ikon
Etterlatt inntrykk – som kunde hos Norganic
Bladet – grafisk element

Fase 1 – innsikt

Sammen med kunde gjennomførte vi workshop, bedriftsbesøk, arbeidsmøter og presentasjoner. Det ble en interessant innsiktsfase med god dialog, avklarende diskusjoner og to tydelige og gjennomtenkte identitetskart som resultat og ny «grunnmur».

ØKOLOGISKE PRODUKTERDU KAN STOLE PÅ

Hovedbudskap

Fase 2 – Kommunikasjon & strategi

Med innsikt fra fase 1 ble det jobbet frem og definert kommunikasjon & strategi for Norganic. De endelige dokumentene inneholder definerte målgrupper, personas, definert hovedbudskap, hvordan kommunisere internt og eksternt, tone-of-voice med mer. Kunde har nå et supert verktøy som forenkler og tydeliggjør strategisk og kommunikativ retning, og som bidrar til en stø kurs i merkevarebyggingen fremover.

Fase 3 – design

I denne fasen ble forskjellen mellom Norganic og Økoland tydeliggjort, og de fikk sine helt egne uttrykk. Norganic ble visuelt revitalisert med utgangspunkt i eksisterende profil. Det ble gjort justeringer på det meste utenom logoformen som ble vurdert som sterk, passende og innarbeidet, og derfor ikke burde røres. Norganic fikk en komplett profilmanual med definerte logovarianter, farger, skrifttyper, grafiske elementer, markedsmateriell og annet nyttig til markedsføring og merkevarebygging.

Ved fullført prosjekt står kunde igjen med en klar tanke om hvem de er, hvor de vil, og de er bedre rustet til jobbe effektivt med merkevarebygging, og vise seg som en attraktiv, tydelig og profesjonell aktør.