For alt økologisk
Økoland er en nettbutikk for private husholdninger som fører utelukkende økologiske matvarer og produkter. Det finnes mer enn 1000 forskjellige økologiske varer i nettbutikken i dag, og sortimentet blir stadig større og bredere. Som Økoland selv sier det, så skal de være den enkleste veien til en økologisk hverdag.
Et stødig rammeverk for Økoland som merkevare
Oppdraget & utfordringen
Oppdraget gikk ut på å revitalisere, definere og differensiere de to merkevarene Økoland og Norganic (Økoland springer ut fra den økologiske grossisten Norganic). Merkevarene var nokså like i uttrykket, og det var få retningslinjer for utvikling av materiell – noe som ga et litt tilfeldig uttrykk. For å kvalitetssikre arbeidet og det endelige resultatet benyttet vi vår 3-stegs prosess PlayProsessen som gir oss innsikt og kunnskap til arbeidet med identitet, kommunikasjon og design.
PlayProsessen med merkevarene Økoland og Norganic gikk parallelt, men med vidt forskjellig resultat på det visuelle, kommunikative og strategiske. Vi viser derfor sluttresultatet for de to merkevarene separat, og viser på denne siden resultatet for Økoland. Klikk her for å se resultatet for Norganic.
PlayProsessen med merkevarene Økoland og Norganic gikk parallelt, men med vidt forskjellig resultat på det visuelle, kommunikative og strategiske. Vi viser derfor sluttresultatet for de to merkevarene separat, og viser på denne siden resultatet for Økoland. Klikk her for å se resultatet for Norganic.
Fase 1 – innsikt
Sammen med kunde gjennomførte vi workshop, bedriftsbesøk, arbeidsmøter og presentasjoner. Det ble en interessant innsiktsfase med god dialog, avklarende diskusjoner og et tydelig og gjennomtenkt identitetskart som resultat og ny «grunnmur».
Fase 2 – Kommunikasjon & strategi
Med innsikt fra fase 1 ble det jobbet frem og definert kommunikasjon & strategi for Økoland. De endelige dokumentene inneholder definerte målgrupper, personas, definert hovedbudskap, hvordan kommunisere internt og eksternt, tone-of-voice, med mer. Kunde har nå et supert verktøy som forenkler og tydeliggjør strategisk og kommunikativ retning, og som bidrar til en stø kurs i merkevarebyggingen fremover.
Rene og trygge produkter
Fase 3 – design
I denne fasen ble forskjellen mellom Økoland og Norganic tydeliggjort, og de fikk sine helt egne uttrykk. Økoland gikk på grunn av resultatet i fase 1 og 2 for en total rebranding for å kunne kommunisere effektivt med målgruppen, samt for å differensiere seg og posisjonere seg riktig i forhold til Norganic. Økoland ble utstyrt med ny logo, organiske grafiske elementer, en harmonisk og vennlig fargepalett og mye annet som sammen danner et stødig rammeverk for Økoland som merkevare.
Ved fullført prosjekt står kunde igjen med en klar tanke om hvem de er, hvor de vil, og de er bedre rustet til jobbe effektivt med målgruppen, og vise seg som den seriøse og dyktige aktøren de er.
Ved fullført prosjekt står kunde igjen med en klar tanke om hvem de er, hvor de vil, og de er bedre rustet til jobbe effektivt med målgruppen, og vise seg som den seriøse og dyktige aktøren de er.
Ved fullført prosjekt står kunde igjen med en klar tanke om hvem de er, hvor de vil, og de er bedre rustet til jobbe effektivt med merkevarebygging, og vise seg som en attraktiv, tydelig og profesjonell aktør.
Tagged Visuell Identitet