Skaper verdier for fremtiden

Herfo ble stiftet i 2005 av Folke Hermansen. Idag eies selskapet av Yuhong Hermansen som også er styreleder. Selskapet er et familieeid investeringsselskap lokalisert i Stavanger sentrum. Herfo Finans ønsket en rebrand, og ville bli mer synlig i bybildet enn det de har vært tidligere. Først av alt skulle de droppe finans i navnet sitt, ettersom de har fokus på flere fagområder i dag.
PlayProsessen
Etter en vellykket workshop med de hyggelige folka i Herfo, hadde vi et klart bilde på hvilken retning de ønsket å bevege seg i som bedrift. Vi startet så Fase 1 av PlayProsessen, for å grave enda litt mer i hva de gjør og hvorfor de gjør det. To punkter som vi mener er vesentlige å fokusere på før vi begynner å tenke på designet.
Fargene
Fargepaletten var nøye planlagt gjennom flere runder prøving og feiling. Fargene skulle representere Herfos verdier samt skille dem fra konkurrentene. Likevel måtte ikke fargene være for skrikende.

Vi landet på fire farger; marineblå, gul, neongrønn og grå. De fire fargene balanserer hverandre godt. I tillegg representerer fargene hvert sitt fagområde.
Symboler
Fargepaletten ble brukt på tvers av de grafiske elementene. Dette inkluderer fire symboler som representerer viktige verdier hos Herfo. Symbolene i seg selv fikk en egen stil med særpreg som gjør de til Herfo-symboler.

Disse fire symbolene ble brukt på tvers av den visuelle identiteten. Hvert symbol representerer én eller flere viktige deler av Herfos verdier og formål. Den visuelle identiteten ble kombinert med bilder og ble sammen brukt på diverse markedsmateriell.
Anne Nærum Kvame, Herfo
Vi ønsket å fornye oss ved å gi både den visuelle identiteten og nettsiden vår et skikkelig løft. Målet var å bli mer synlig og kjent utad.
Herfo.no
Etterhvert som identitetsprosjektet begynte å ta form, satte vi i gang med bygging av nettsiden. Vi jobbet parallelt med både identitet og nettside, hvor det nye designet skulle overføres til webformat.

En utfordring med denne nettsiden var at den inneholdt mye tekst. Vi fokuserte derfor på å få inn nok luft for å holde den ryddigst mulig. All tekst ble nøye kombinert med bilder og grafikk slik at resultatet kunne bli en visuelt fin, balansert og brukervennlig nettside.

Som en ekstra effekt, brukte vi også animasjon, noe som virkelig kledde fargepaletten og designet på nettsiden.