Våre 10 beste tips til markedsføring på sosiale medier

Våre 10 beste tips til markedsføring på sosiale medier

I dagens samfunn lever mange like mye på sosiale medier som i den virkelige verden. Sosiale medier har kommet for å bli, og er minst like viktig som tradisjonell markedsføring. Med en solid strategi og litt planlegging, har du mulighet til å oppnå stor suksess på sosiale medier med bare noen enkle grep.

1. Velg strategi

Hvorfor skal du bruke sosiale medier og hva er målet ditt? Enten det er mersalg, klikk, likes, sponsorer eller penger du er ute etter, er det avgjørende å ha et tydelig mål før du tenker strategi.
En strategi som kan passe akkurat for deg og din bedrift. Det finnes ingen fasit på hva som er den beste strategien – det varierer ut fra hva du ønsker å oppnå. Noe kan fungere bra for noen, men kanskje ikke i det hele tatt for andre.

Det finnes mange hjelpemidler for å planlegge og holde oversikt på flere SoMe-plattformer samtidig. Vi har selv testet ut HootSuite og Loomly, som begge har fungert bra til våre formål.

2. Hvem du snakker til?

Fokuser på én målgruppe når du lager din strategi. Det er du selv som kjenner din bedrift og ditt produkt best, og vet derfor hvem som er dine interessenter. Vær så spesifikk som mulig og tenk både kjønn, alder, bosted, sivilstatus og hobby. Ha så disse personlighetene i bakhode når du produserer innhold og vurder om disse ville mene at det du publiserer er interessant.
Tips: Les deg opp på målgrupper og lag spørreundersøkelser i forkant for å få inntrykk av hvilken gruppe som engasjerer seg mest i din bedrift. Lag så en persona (drømmekunde) for å kvalitetssjekke målgruppen din.

3. Vær konsekvent

Når du først har laget en strategi, hold deg til den! Ikke bestem deg for noe nytt underveis, men vær konsekvent. Hold deg til én bildestil, font og/eller farge. Dine følgere vil etterhvert kjenne deg igjen i din unike stil. Derfor er det avgjørende at strategien i utgangspunktet er solid og gjennomtenkt. Man kan fint ha en “testfase” på forskjellige strategier for å få en liten indikasjon på hva som fungerer best, men prøv å holde denne fasen kortest mulig.

4. Vær personlig

Hva er det som gjør deg og din bedrift unik? Hva skiller deg ut fra mengden? Det finnes enormt mange bedrifter på sosiale medier og det er derfor viktig med unikt innhold som får folk til å følge deg. Vær personlig og vis at det er ekte mennesker som står bak kontoen din. Da har du større sjanse for å bli lagt merke til. Ikke vær redd for å bruke hverdagsspråk og våg å skille deg ut!

5. Tenk kvalitet

Før du publiserer, tenk: “Er det interessant for mine følgere? Er det noe nytteverdi eller noe som engasjerer i dette innlegget?”. Hvis svaret er nei er det sannsynligvis ingen vits i å publisere det. Målet er jo at innleggene skal vekke følelser, enten det er glede, sorg, sinne, tilfredshet eller lignende. Er det fare for at folk kjeder seg og blir uinteresserte, er det best å la være. Bruk gjerne humor og still spørsmål for å skape engasjement og diskusjon.

6. Bruk riktig plattform

Du har kanskje lagt merke til undersøkelser som viser at de unge er mest på Instagram og Snapchat, og at den eldre generasjonen er mer aktiv på Facebook? Det er derfor viktig å publisere innholdet ditt på den plattformen kundegruppen bruker mest og tilpasse innholdet etter hvem du snakker med. Merk at det er forskjell på hvor mange tegn og hvilke format man kan publisere på bl.a. Facebook, Instagram og Twitter. Man kan gjerne publisere samme budskap, men tilpass tekstene slik at du når ut til flest mulig.

7. Vær aktiv og engasjerende

Glem ikke å være aktiv på sosiale medier mellom publisering av innlegg. Følg opp innleggene dine og kommuniser med dine følgere i form av likes og kommentarer. Det vil hjelpe deg med å bygge ditt nettverk på sosiale medier og skape varige forhold med kunder og andre bedrifter, samtidig som du øker sannsynligheten for å havne på andres “oppdag”-sider.

8. Bli inspirert av dine konkurrenter

Hold et øye med bedrifter i egen bransje på sosiale medier. Her kan det være mye nyttig informasjon – både fra deres suksesser og fra det som ikke fungerer like godt. Det kan hjelpe deg med å komme frem til din endelige strategi, da dine konkurrenter sannsynligvis har samme målgruppe som deg.

9. Hold balansen

En huskeregel når man planlegger innhold er å tenke 80/20. Hele 80 % av det du legger ut bør være underholdene, morsomt, interessant for følgerne og virkelig passe til deres behov. De resterende 20 % kan du bruke til kommersielt budskap. Bygg tillit først, deretter kan du selge. Når følgere har fått et positivt inntrykk av din bedrift, vil de mest sannsynlig også være mer interessert i det du selger.

10. Følg med og optimaliser innhold

Forandringer skjer stadig vekk i den digitale verden og det er lurt å holde seg oppdatert på nye trender og funksjoner. Får Instagram en ny oppdatering, test ut de nye funksjonene! I etterkant kan du se på din statistikk hva som skaper mest engasjement. Gjør mer av det som gir best resultat og vurder å gjøre mindre av det som ikke fungerer helt optimalt.

Kort om sosiale medier

Facebook – Verdens mest brukte SoMe-plattform med 2.2 milliarder månedlige aktive brukere. En bruker kan dele tekst, bilder og video, i tillegg til at du kan lage en bedriftsprofil som andre brukere kan følge.

Instagram – Setter fokus på det visuelle, da det går mest i publisering av bilder. Man kan allikevel legge ut videosnutter (max. 1 minutt, 15 sekund på Stories). Instagram er hovedsakelig en mobilapp, noe som er viktig å ha i bakhode med tanke på strategi. Instagram er veldig populært blant milleniumsgenerasjonen.

Twitter – Her kan du sende ut små tekster – også kalt “tweets” – med maks 125 tegn. Har per i dag 336 millioner aktive brukere. Bedrifter bruker plattformen til å kommunisere med sine kunder, og viser ofte mer “personlighet” her enn på andre plattformer.

LinkedIn – Blir hovedsakelig brukt i forretningssammenheng. Har omkring 260 millioner aktive brukere. Brukes til å skaffe et profesjonelt nettverk. Bedrifter kan også bruke plattformen til å legge ut blant annet ledige stillinger eller relevante nyheter.

Pinterest – En plattform for deling av bilder og video med fokus på å inspirere. Brukere kan “pinne” (lagre) på egne “boards” (tavler). Det går mye i DIY, kunst, håndverk, design, oppskrifter og mote. Pinterest har 250 millioner aktive brukere.

YouTube – Verdens største plattform for deling, visning og opplastning av videoer. Det finnes i underkant av 2 milliarder brukere på Youtube, med 30+ millioner daglige brukere.

Snapchat er en mobilapp for deling av bilde og video. Bildene og videoene som blir sendt blir kalt for snaps. Levetiden på snaps kan vare opptil 10 sekunder, og deretter vil bildet eller videoen bli slettet fra mottakerens enhet og selskapets servere. I Norge er det registrert 2,2 millioner Snapchat-brukere.

Lena Mæland
Grafisk Designer