HOUSE OF YARN

Har du et ønske om å bli nummer en i bransjen, må du tørre å gjøre ting annerledes. Ta med deg det som virker, og juster det som ikke gjør det. Tenk utenfor boksen og ta bruk nye salgsmetoder og medier.

HOUSE OF YARN

Har du et ønske om å bli nummer en i bransjen, må du tørre å gjøre ting annerledes. Ta med deg det som virker, og juster det som ikke gjør det. Tenk utenfor boksen og ta bruk nye salgsmetoder og medier.

House of Yarn er Norges- og Nordens største merkevarehus som en totalleverandør av kvalitetsgarn, design og accessoirer til faghandel og kjedebutikker. De har in-house brands som Dale Garn, Du Store Alpakka, Knit At Home og Gjestal Garn.

Kjernevirksomheten er garn og tilbehør til håndstrikk, samt knitwear med ferdigkolleksjoner til sport og fritid, klassisk fashion og turistmarkedet. I tillegg til egne brands, leverer de garn og knitwear på private labels.


House of Yarn vil trolig ha en
 omsetning på 300 mill i 2018

House of Yarn har økt omsetningen fra ca 80 mill i 2008 til 240 mill i 2017, og veksten fortsetter i 2018. Veksten er delvis et resultat av oppkjøp, og delvis via organisk vekst.

Vi startet vårt samarbeid med House of Yarn i 2014, og siden da er det jobbet mye med å profesjonalisere design- og salgsarbeid, samt økt fokus på merkevarebygging.

I garnbransjen har ikke digital markedsføring vært prioritert tidligere, men vi vil påstå at House of Yarn har satt en ny bransjestandard her – både på nett og sosiale medier.

Vi har vært med fra dag én til å utvikle House of Yarn sin nye strategi og kursendring som det ble startet på i 2014. Det å få innblikk i virksomheten, se helheten og forstå hvordan de tenker er viktig for å kunne gi konstruktive og relevante råd om riktige veivalg.

En digital satsning ble tidlig diskutert. Hvordan det skulle påvirke målgruppene og strategiske valg rundt gjennomføringen. Selv om den digitale satsningen ikke ville tre i kraft med en gang, ble designet tilpasset digitale flater helt fra starten.

Den digitale satsningen krever både kunnskap og vilje til å utvikle seg og tenke nytt. Vi i PlayDesign Studio har vært villig til å investere i rett kompetanse, og tilegnet oss kompetanse for levere det House of Yarn trenger. Vi har sett på hva vi skal bidra med for at de skal kunne nå sine mål og visjoner. Vi skal f.eks. få alle digitale markedskanaler til å fungere, slik at House of Yarn kan fokusere på salg og innholdsmarkedsføring.

En samarbeidspartner som ser helheten i virksomheten

«Vårt samarbeid med PlayDesign Studio har vært en medvirkende årsak til vår suksess.»

Tor Henrik Knutsen, CEO / Adm. direktør House of Yarn

«Vårt samarbeid med PlayDesign Studio har vært en medvirkende årsak til vår suksess.»

Tor Henrik Knutsen, CEO / Adm. direktør House of Yarn

Smarte verktøy øker produksjon og inntekter

Gjennom å effektivisere den grafiske produksjonen av design og oppskrifter, kan House of Yarn bruke mer tid og krefter på å utvikle spennende design. Vi så tidlig at ved å utvikle smarte verktøy og gode maler, så vil det gjøre at produksjonen går raskere, det er kostnadsbesparende for kunden og de får også økte inntektene. På denne måten får House of Yarn brukt mer tid på sin kjernekompetanse, og vi får gjøre det vi er gode på – utvikle nye spennende designløsninger.

Stabilisert ca. 10 % margin på driftsresultatet

En merkevare bygges over tid. Det krever fokus og tålmodighet, samt flinke kolleger og gode samarbeidspartnere. I 2017, tre år etter ny strategi og kursendring, fikk House of Yarn full effekt av det systematiske arbeidet som ble gjort i 2014. I 2017 doblet de omsetningen fra ca 120 mill (2014) til 240 mill.

House of Yarn tar stadig markedsandeler i et stabilt marked. Etter mange år med varierende driftsresultat, har de nå stabilisert en margin på 7-10% på sitt driftsresultat.

Smarte verktøy øker produksjon og inntekter

Gjennom å effektivisere den grafiske produksjonen av design og oppskrifter, kan House of Yarn bruke mer tid og krefter på å utvikle spennende design. Vi så tidlig at ved å utvikle smarte verktøy og gode maler, så vil det gjøre at produksjonen går raskere, det er kostnadsbesparende for kunden og de får også økte inntektene. På denne måten får House of Yarn brukt mer tid på sin kjernekompetanse, og vi får gjøre det vi er gode på – utvikle nye spennende designløsninger.

Stabilisert ca. 10 % margin på driftsresultatet

En merkevare bygges over tid. Det krever fokus og tålmodighet, samt flinke kolleger og gode samarbeidspartnere. I 2017, tre år etter ny strategi og kursendring, fikk House of Yarn full effekt av det systematiske arbeidet som ble gjort i 2014. I 2017 doblet de omsetningen fra ca 120 mill (2014) til 240 mill.

House of Yarn tar stadig markedsandeler i et stabilt marked. Etter mange år med varierende driftsresultat, har de nå stabilisert en margin på 7-10% på sitt driftsresultat.