GRØNVIK GARD

Grønvik Gard har i en årrekke produsert eplemost av høy kvalitet, men det var først etter at vi utviklet en ny logo og identitet, samt ny emballasje, at ting begynte å skje.

GRØNVIK GARD

Grønvik Gard har i en årrekke produsert eplemost av høy kvalitet, men det var først etter at vi utviklet en ny logo og identitet, samt ny emballasje, at ting begynte å skje.

I det frodigste av Ryfylke, i en vestvendt og grønnkledd li ved den gnistrende Fisterfjorden i Hjelmeland, ligger Grønvik.

Med et klima og jordsmonn som passer ypperlig til dyrking av epler blir eplemosten fra Grønvik frisk og fruktig, herlig og leskende.


Når designet og det visuelle gjør en forskjell

Designet som Grønvik hadde før de kom til oss var friskt og lekent, men det var ikke gjennomtenkt i forhold til målgruppen. Restauranter ville f.eks. ikke ta inn eplemosten, da designet ikke passet «på bordet» eller til deres merkevare. Etter re-profileringen vi utførte, så opplevde Elisabeth Grønvik at det var mye enklere å selge sine produkter til restauranter og spesialbutikker. Designet var mer gjennomtenkt, og det representerte Grønvik Gard på en riktigere måte.

En annen utfordring var at kundene ikke så forskjell på produktene. Alle hadde samme etikett, navn og farge. Vi gjorde noen grafiske grep, slik at sluttkunden tydelig kunne skille produktene fra hverandre – både ved navn og kvalitet. Vår jobb ble å få fram navnet på de forskjellige produktene, samt at de økologiske eplemostene fikk en lett grønnfarge på etikettene for å skille disse ut fra de andre. Hele produktserien er nå blitt mye tydeligere.

Vi har utviklet et grunnleggende design-system for Grønvik Gard sine produkter. Oppbyggingen av designelementene skiller produktene tydeligere fra hverandre. Det er også tatt hensyn til om produktet selges hos Coop, i restauranter eller spesialbutikker. Systemet tar også hensyn til framtidige produkter hvor designet skal bygges på samme grunnprinsipp.

Kommunikasjon er en viktig del av både design og identiteten. Det var derfor viktig for oss at kommunikasjonen og historiefortellingen på etiketten ble riktig. Blant annet fikk vi muligheten til å kommunisere Grønviks ærlige produkt gjennom setningen «100 % reinpressa eple» og sitatet fra Elisabeth sier alt syns vi; «Vår eplemost er frå epler som er putta oppi ei flaske utan at det er gjort noko med de.»

Design og kommunikasjon – hånd i hånd

En god dialog og et tett samarbeid

Med fare for å virke eplekjekke, så har vi hørt fra Elisabeth at de har fått mye skryt for designet. Helt uoppfordret har nye og gamle kunder priset det nye designet, og det samme har noen av landets ledende innen kokkefaget gjort. Selv om vi har løftet produktet og merkevaren, så skal vi erkjenne at utgangspunktet for samarbeidet var fantastisk. Grønvik Gard har virkelig utviklet noen helt spesielle kvalitetsprodukter. Når det er sagt, tror vi at noe av suksessen skyldes gjensidig tillit og god dialog. En modig gründer har stolt på at vi kan design og merkevarebygging, slik at hun selv kan konsentrere seg om det hun kan best – nemlig å produsere fantastisk eplemost.