Hvordan skape en sterk merkevare

Hvordan skape en sterk merkevare

MERKEVAREBYGGING ER Å GI EN MERKEVARE VERDIER, SLIK AT KJØPEREN FÅR EN FØLELSE AV Å HA KJØPT NOE MER ENN KUN PRODUKTET ELLER TJENESTEN. DE FLESTE ØNSKER Å SKAPE EN STERK MERKEVARE, MEN HVORDAN STARTER VI PÅ EN SLIK OPPGAVE?

En merkevare har ofte mer lojale kunder, selv om prisen ofte er høyere. Som en eier av en merkevare har du større makt over distributører, og din markedskommunikasjon får en større effekt. I arbeidet med merkevarebygging brukes flere metoder, og ingen metode er mer riktig eller feil enn andre. Det viktigste er at du har tro på det du gjør. En god idé på et nachspiel, er som regel ikke en like god idé neste morgen. Det er faktisk veldig sannsynlig at ingen husker idéen. Idéen må skrives ned, og det må planlegges. Har du planer om å bygge en sterk merkevare bør du stille en del spørsmål. Hvorfor skal noen velge denne varen framfor andre? Hva må du gjøre for å få dette til? Hvordan skal du tjene penger? Hvordan får du solgt produktet eller tjenesten?

Det første steget er å få laget en god forretnings- og markedsplan, som må inneholde en visjon, noen sentrale verdier og en forretningsidé. Når disse faktorene er bestemt blir det viktig å få satt opp en økonomisk plan, samt en markedsplan. Den økonomiske planen gir deg signaler om selskapet er levedyktig, mens en markedsplan gir deg en oversikt over hvilke salgsfremmende aktiviteter som skal skje.

«Finnes du ikke på nett, da eksisterer ikke firmaet ditt.» Dette er kanskje litt flåsete sagt, men det sier noe om hvor viktig det er å være tilgjengelig. I Norge kommer 80% av søkemotortrafikken fra ubetalte søk. 90% av de som søker ser kun på de 10 første treffene. Det er derfor viktigere enn noen gang å ha en god søkbar nettside, og for å få et godt resultat er ofte nettsidens tekniske plattform viktig. WordPress er et toppmoderne publiseringsverktøy med fokus på utseende, nettstandard, søkbarhet og brukervennlighet. Denne tekniske plattformen kan anbefales, men du må uansett gjøre en jobb med innholdet på nettsiden, søkeord og linker for å bli mer synlig på søkemotorene.

Det blir stadig flere selskap som driver innen samme bransje, og dermed blir det vanskeligere for kunden å skille selskapene fra hverandre. Gode salgsverktøy kan dermed hjelpe kunden til å velge deg framfor andre. Salgsverktøyene må være brukervennlig for selgeren og forståelig for kunden. Det er viktig å bruke et språk som kunden forstår, og vær tydelig og ærlig. Et godt salgsverktøy bør også skille seg ut i selve utformingen, da dette vil skape oppmerksomhet i seg selv. Lag f.eks. en presentasjonsbrosjyre som skiller seg ut i både format og materiale, bruk noe annet enn en vanlig PowerPoint presentasjon, utform spennende og informative tilbud. Salgsverktøyene du bruker skal gi de svarene kunden søker, og skal bidra til at kunden føler seg trygg på kjøpet.

Først nå har du et godt grunnlag for å finne et godt navn til selskapet, produktet eller tjenesten. Navnet bør kunne oppfattes raskt og ha en stoppeffekt. Det bør ha en interessevekkende relevans og være minneverdig. De beste navnene kan visualiseres, og de frister ofte til bruk hos mottaker.

Skap en personlighet og finn identiteten på lik linje som du ville beskrevet personligheten til et ekte menneske. Det handler ikke kun om en logo, men om det totale bildet. Hvordan vil du bli oppfattet? Hvilken stil har du, og hvilke verdier setter du høyest? Hvordan oppfører du deg mot andre?

Skal du bygge en sterk merkevare, trenger du gode folk rundt seg. Det å bygge gode relasjoner til trygge leverandører og samarbeidspartnere er ekstremt viktig. Leverer ikke disse, vil dette falle dårlig ut på deg. Vær åpen og ærlig mot dine nærmeste, dette skaper tillit og kontinuitet. Det tar tid å bygge et godt forhold, men det gir resultater.

Uansett hva du måtte mene om Facebook, Twitter, Blogg og lignende, så er det viktig å bruke de sosiale mediene for det de er verdt. Sosiale medier gir deg muligheten til å spre det glade budskap – helt gratis! Ikke vær redd for å prøve deg fram, men prøv å lag en plan på hva du vil oppnå ved å være på sosiale medier. Prøv å få tilbakemeldinger fra dine kunder, både positive og negative, og gjør det enkelt for dem å dele dine poster. Vær aktuell, opplys kunden, inspirer og skap oppmerksomhet gjennom konkurranser.

Produktet eller tjenesten må ha et særpreg. Det må skille seg ut fra sine konkurrenter i et stadig tøffere markedet. Selskapet må derfor fokusere på å bygge et godt omdømme blant kunder, leverandører og samarbeidspartnere. Dette alene er ikke nok, for det aller viktigste er menneskene som arbeider i selskapet. Menneskene i selskapet må tro fullt og helt på det de skal selge, og «være» merkevaren selv. Det betyr at de må ha kunnskapen til produktet eller tjenesten, og ha de samme verdiene i seg som merkevaren lover. Først da vil det være et godt grunnlag for å skape en sterk merkevare.

Det du vil ha er ikke den tradisjonelle modellen fra de siste årene, der en enkeltperson i marked eller informasjonsavdelingen representerer merkenavnet. Du vil egentlig ha en modell der både du, de flinkeste og mest engasjerte ansatte og de mest fornøyde kundene representerer og markedsfører merkevaren din videre. Med andre ord, et uendelig antall eksemplarer av deg, som markedsfører deg og dine produkter. Du kan lage så mange annonser og kampanjer som du vil, men den gode gamle «jungeltelegrafen» er fortsatt noe av det sterkeste salgsverktøyet som finnes. Gjør ting i riktig rekkefølge, bygg nettverk, vær synlig på nett og la dine ansatte bli merkevaren. Først da har du et godt grunnlag for å bygge en sterk merkevare.