Hvordan få kunder til å velge ditt produkt?

Hvordan få kunder til å velge ditt produkt?

Har du noen gang tenkt over hvorfor du kjøper de produktene du kjøper? Vi mennesker liker å tro at vi hele tiden tar bevisste valg, men sannheten er at hele 80 % av oss tar valg basert på følelser foran fakta. Bruk av emosjonell design kan være en sterk bidragsyter til at forbrukere velger ditt produkt foran et annet – men hvorfor?

Som forbruker kjøper vi produkter vi liker, stoler på og kjenner til. Allikevel kjøper vi, stadig vekk, også produkter vi aldri har hørt om. Helt nye produkter vi verken har smakt eller sett i butikkhyllene tidligere. Hvorfor gjør vi det? Riktig bruk av emosjonell design kan ofte være forskjellen på om ditt produkt velges foran et annet. Hva er det med emosjonell design som er så avgjørende? La oss se på noen av virkemidlene, samt en tilnærmet definisjon av begrepet emosjonell design.

Hva er emosjonell design?
Emosjonell design skal frembringe positive følelser gjennom begeistring, overraskelse, forventning – og ikke minst attraktive personlighetstrekk – som vekker empatien din. Det finnes flere områder hvor emosjonell design kan benyttes som et virkemiddel i salg og merkevarebygging, men i denne artikkelen konsentrerer vi oss om emosjonell design brukt på emballasjen til mat- og drikkeprodukter.

Bilde: Bilde av Syltetøy fra Heimstølen

1. Historiefortelling
Historiefortelling er den eldste form for markedsføring, men er fortsatt like aktuell i dag. Hvilken historie skal ditt produkt fortelle? Gjennom historiefortelling plasserer vi ofte produktet geografisk, historisk og personlig. Samtidig ønsker vi å få fram verdigrunnlaget til varemerket.

Historiefortelling hjelper forbrukeren til å forstå og bli kjent med produktet ditt på en særegen måte. Brukes historiefortelling bevisst på emballasje og i markedsføring, kan dette over tid skape trofaste kunder og ambassadører for ditt produkt.

2. Ærlighet
Ærlighet varer lengst, og vår intuisjon sier raskt i fra dersom vi merker at noe ikke stemmer. Tillit bygges på ærlighet, og det i seg selv kan være en stor verdiskaper. Ikke prøv å være noe du ikke er, du er unik og spennende nok som du er. Finn dine styrker og svakheter, og prøv å være den beste versjonen av deg selv. Kundene dine vil da stole på deg, fordi de vet hva de kan forvente av dine produkter.

3. Annerledes
Hvorfor etterligne dine konkurrenter? Skap ditt eget uttrykk, ta modige valg av løsninger, materialer, design og språk. Det viktigste er å vite hvorfor du gjør som du gjør. Valgene du tar vil kunne gi deg belønning i form av økt salg og oppmerksomhet.

En annerledes emballasje kan i seg selv være salgsfremmende. Er emballasjen ekstraordinær, sier undersøkelser at 40 % av forbrukerne vil dele et bilde av ditt produkt på sosiale medier.
Vær modig – vær annerledes!

4. Begeistring
La din målgruppe bli positivt overrasket, da skapes begeistring. Gi målgruppen noe personlig eller noe som gir dem stolthet eller glede. Det trenger ikke være så mye, men det må være noe som betyr noe for målgruppen. Begeistring vil ofte føre til at produktet blir «en snakkis», og det finnes ingen bedre måter å markedsføre sitt produkt på enn gjennom jungeltelegrafen.

5. Personlighet
Det å la ditt produkt få «et ansikt» utover selve produktet heter å personifisere et produkt. Det gjøres ved bruk av ekte mennesker, historiske personligheter eller fiktive personer og skapninger.
Produktet ditt får en «egen stemme», noe som kan gi større oppmerksomhet i markedet. Her må det trøs varsomt, og det må føles ekte. Hvem identifiserer målgruppen din seg med?

6. Verdier
Hvilke verdier har ditt selskap, og hvilke verdier skal produktet formidle? Ved bruk av emosjonell design kan et selskap tydelig vise hvilket verdigrunnlag de står for. Man kan for eksempel kun bruke miljøvennlig og bærekraftig emballasje, eller velge lokale løsninger for å trygge arbeidsplasser i nærmiljøet. Andre valg kan gå på språk (tone of voice), fargevalg eller bruk av ingredienser.

7. Personas
Ditt produkt vil aldri bli likt av alle, så vi må slutte å si at alle i hele verden er kundegruppen vår. Konkretiser din målgruppe, og prøv å gi en nøyaktig beskrivelse av den ene personen du vet vil elske ditt produkt. Da har du ditt personas. Når vi vet hvem vi snakker til, er det enklere å spisse kommunikasjonen. Vi kan være mer personlig, spille mer på følelser og være mer direkte.

Bilde: Bilde av Vindpust eplecider fra Hardangergutane

8. Tone of voice
Det du sier eller skriver kan ha større påvirkning enn du tror. Hvilket språk er riktig for ditt produkt? Skal vi bruke humor, et teknisk språk eller snakke rett fra levra? Hvordan snakker din personas?
Hva får din målgruppe til å le, til å bry seg eller til å elske ditt produkt?

9. Navngivning
Et navn på et produkt eller et selskap gir ikke suksess alene, men det kan hjelpe målgruppen din til å forstå ditt produkt eller selskap på en bedre måte. Kan vi ved et navn fortelle en historie, eller formidle noen verdier? Kanskje navnet på produktet skaper tillit og empati?

10. Visuell identitet
Navn, logo, farger, former, fonter, illustrasjoner, bilder og tekster. Når alt dette settes sammen kan en visuell identitet være med på å forsterke de riktige følelsene vi ønsker at målgruppen skal ha til produktet eller selskapet. En riktig identitet og en gjennomtenkt emballasje kan bidra til en god grunnmur for merkevarebyggingen.

11. Samfunnsansvar
Selskaper som tar samfunnsansvar på alvor, vil oppleve at målgruppen ofte bruker dette som et argument bak beslutningen for å kjøpe deres produkter/tjenester. Det kan bli enklere å se menneskene bak et foretak som tar samfunnsansvar, og forbrukere stoler mer på mennesker enn et selskap.

12. Empati
Brukes emosjonell design riktig ved utvikling av et nytt produkt, kan dette være redningen om uhellet skulle være ute for et produkt eller en bedrift. Hvis du har klart å oppnå empati hos dine kunder, kan du likevel stå i stormen. Fakta er at målgruppen lettere tilgir feil og mangler om de har utviklet empati for et produkt eller et selskap. Emosjonell design virker altså ikke bare ved salg og markedsføring, men også når ting går galt.

Ubevisst bruker vi ca. 7 sekunder for å gjøre oss opp en mening etter å ha sett et produkt for første gang. På disse få sekundene er det umulig å ta en avgjørelser basert på fakta, så vi velger å ta en avgjørelse på magefølelsen. Hvorfor liker jeg dette produktet? Tror jeg det smaker godt? Skal jeg kjøpe det? Det er umulig å ha alle svarene på hvorfor vi kjøper de produktene vi gjør, men ved å bruke emosjonell design vil du være mer rustet for å treffe kundene dine bedre.

Vi i PlayDesign Studio har jobbet med emosjonell design i flere år, så har du spørsmål eller trenger hjelp med et prosjekt – ta kontakt med oss på post@playdesign.no

Ken Bakke
Daglig leder