Hvordan bli tilgjengelig med responsiv nettside?

Av 5. juni 2014Nettside, PlayDesign
PlayDesign sine responsive nettsider

Velkommen til den nye nettsiden vår! En side spekket med masse nytt innhold, nye bilder, nye muligheter og kanskje viktigst av alt en ny form for tilgjengelighet. Tilgjengelighet som vi har oppnådd ved hjelp av formmessige valg og et responsivt design.

Hva er egentlig responsive nettsider?
Kort fortalt er det nettsider som tilpasser utformingen og størrelsen på innholdet etter skjermflaten som er til rådighet. Store skjermer som de vi har på kontoret vårt, viser for eksempel bilder og tekst stort, tydelig og ryddig plassert ved siden av hverandre, mens en mobiltelefon viser det samme innholdet i tilpasset størrelse plassert under hverandre.

Hvis du sitter på en datamaskin; prøv å forminske nettleser-vinduet ditt og se hvordan nettsiden tilpasser seg.
Hvis du leser denne posten på mobil; prøv å snu den 90 grader og se hvordan bilder og tekstfeltene tilpasser seg og forandrer størrelse.

Hva er ulempen med ordinære nettsider på mobil?
Det var nettopp mangelen på tilgjengelighet som startet prosessen med denne nye nettsiden. Den gamle PlayDesign-siden hadde mye godt innhold som traff godt på google-søkbarhet, men den var ikke tilpasset mobile enheter. Man måtte dermed zoome seg inn og, flytte seg opp og ned, hit og dit for å finne fram på siden – noe som raskt kunne bli en frustrerende, tidkrevende og uoversiktlig affære. Noe måtte gjøres!

PlayDesign gammel og ny nettside

Responsive nettsider tilpasser oppsett og design etter skjermstørrelsen til enheten den vises på.

Førsteinntrykk er alfa omega
Forskning har vist at de første sekundene etter at man har åpnet en nettside er avgjørende for hvorvidt man ønsker å lese og klikke seg videre. Det viser seg også at vi i snitt bruker mellom 20-30 sekund før vi lukker siden eller navigerer oss videre. Det er altså veldig viktig at nettsiden er oversiktlig, tiltalende og lesbar fra første sekund.

Responsive nettløsninger komprimerer og effektivserer nettsidene automatisk slik at de blir raske å laste ned, samt enkle å lese uansett skjermstørrelse. Dette sørger for at mobilbrukerne holder seg lengre på siden og får mer tid til å lese innholdet – fint for både mobilbrukeren og eieren av nettsiden!

En annen effektiv måte å sikre lesbarhet er å gjøre noen formmessige valg i forhold til blant annet farger, skrifttyper, ikoner og størrelser. Vi skal ikke gå for nøye inn på det, men kontrast er et viktig nøkkelord. Denne linken til vårt blogginnlegg om lesbarhet skiller seg for eksempel tydelig fra resten av teksten.

Investering som gir uttelling
Et viktig mål med en nettside er i de fleste tilfeller at den skal bli lest og brukt av så mange som mulig i en gitt målgruppe. Sider som fungerer godt på mobil, sørger for nettopp dette – at så mange som mulig får tilgang til innholdet ditt.

En nettside er jo på mange måter en investering – både i form av penger og tid. Når man investere et budskap eller en idé, er det viktig at dette budskapet når fram til målgruppen slik at investeringen blir lønnsom. Responsiv nettside gir deg denne muligheten, ved at man kan ta vekk mindre nyttig innhold for de brukerne som har mindre skjermer – og dermed fremhever det budskapet man ønsker.

Fordelen med responsivt design

  • Innholdet tilpasses skjermflaten som er til rådighet.
  • Svært kostnadseffektivt å lage og drive.
  • Mister ikke google-søkbarhet som med en separat mobilside.
  • Kun én versjon av nettsiden for alle enheter bidrar til enkelt vedlikehold.
  • Sikrer kontinuitet i designet på alle enheter.
  • Samme lenke (url) til samme innhold.
  • Fremtidsrettet mot brukeres behov og utstyr.

En voksende målgruppe
Teleselskapene bygger ut høyhastighets mobilnett som aldri før, smarttelefonen har blitt allemannseie og folk bruker internett mer og mer. I 2013 var halvparten av den norske befolkningen innom internett på mobilen i løpet av en gjennomsnittsdag – et tall man kan regne med stiger hver dag. Når man vet at en så stor andel av befolkningen benytter seg av nett på mobil hver dag, er det vanskelig å argumentere for og ikke tilpasse nettsidene sine for nettopp denne gruppen.

Responsive nettsider er en effektiv og god måte å tilpasse nettsider på.
Fra 1. juli 2014 skal alle nettsider være utformet slik de kan brukes av flest mulig. Dette kalles for universell utforming (uu) og skal sikre bedre digital kvalitet for alle. Det er et sett med lovpålagte regler, som må følges og det kan derfor være lurt å ta kontakt med noen som er inneforstått med reglementet fra difi.no. Du kan også lese mer om universell utforming (uu) i dette innlegget.

Ta gjerne kontakt med oss i PlayDesign for mer info om responsive nettsider.

For eksempel PlayDesign!
Vi tilbyr en fiks ferdig nettside med responsivt design som er tilpasset ditt firmas identitet og behov. Nettsidene er bygget opp på WordPress-platformen som gir en sikker nettsideløsning hvor du som kunde enkelt kan redigere og legge til innhold selv.

Sjekk ut responsive nettsider vi har laget for våre kunder
Motta tilbud på responsiv nettside

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInEmail this to someone